نکات مهم گرمایش استخر های شخصی

اگر صاحب استخر هستید و یا علاقه زیادی به شنا کردن دارید، مساله گرمایش استخر و خرید دیگ آب گرم استخر ، یکی از مسایلی است که برایتان حائز اهمیت است. در این نوشتار قصد داریم تا شما را با روش‌های مختلف گرم کردن آب استخر آشنا کنیم.

از جمله مکان‌های ورزشی و تفریحی که افراد در سنین مختلف برای ورزش و تفریح به آن مراجعه می‌کنند استخر است، چون شنا بر روی سلامت بدن و تناسب اندام بسیار تاثیر می‌گذارد. در فصل‌های سرد سال به علت سرد بودن آب استخر شنا کردن در آن با دغدغه‌هایی همراه می‌شود، اما با پیشرفت علم بشری و آموختن راه‌های گرمایش آب استخر این سختی دیگر معنایی ندارد.

دمای مناسب برای آب استخر

برای اینکه افراد در استخرها احساس مطلوب و آرامش داشته باشند و سلامت آنها به خطر نیافتد، باید دمای آب استخر مناسب باشد. پس از مطالعات فراوان، پزشکان به این نتیجه رسیدند که دمای مناسب برای بدن شناگران دمای ۲۸ درجه سانتیگراد است و دمای کمتر از ۲۶ درجه سانتیگراد نیز مناسب نیست. زیرا گرمای بدن شناگران به محیط استخر انتقال پیدا می‌کند و این امر برای مدت زمان زیادی که در آب هستند، جالب نیست.

به دلیل بالا بودن حجم آب استخرها، تشخییص دما به سرعت امکان پذیر نیست. در استخرهای سرباز بسیاری از انرژی یا گرما و حرارت آب هدر می‌رود. پس حتماً باید برای انتخاب روش‌های استاندارد و مناسب گرمایش استخر ، تمام تلاشتان را به کار بگیرید که بهترین روش را برگزینید.

بار گرمایش اولیه آب استخر و جکوزی

بر اساس دمای اولیه آب استخر و جکوزی (جدول شماره یک) و در نظر داشتن مدت زمان گرمایش اولیه مورد نیاز، بار حرارتی لازم برای گرمایش اولیه استخر و جکوزی به سادگی محاسبه می شود.

بصورت یک قاعده تجربی برای استخرهای خانگی و خصوصی، دمای 28 درجه سانتیگراد و برای جکوزی های خانگی دمای 38 درجه سانتیگراد می تواند بعنوان پیش فرض طراحی در نظر گرفته شود.

زمان گرمایش اولیه استخر و جکوزی، تابع استاندارد مشخصی نبوده و با توجه به نوع کاربری استخر در نظر گرفته می شود.

مدت زمان گرمایش اولیه استخرهای خصوصی، بسته به نوع استفاده بین 12 تا 24 ساعت و برای جکوزی های خصوصی، بین 4 تا 6 ساعت در نظر گرفته می شود.

با توجه به انتخاب دمای مناسب و مدت زمان گرمایش اولیه، بار حرارتی گرمایش اولیه به روش زیر محاسبه می شود:

Q (Kcal/Hr) = V (Lit) * (T2-T1) (‘C) / Time (Hr)

Q : بار حرارتی بر حسب کیلو کالری بر ساعت

V : حجم استخر یا جکوزی بر حسب لیتر

T2 : دمای دلخواه آب بر حسب درجه سانتیگراد ( جدول شماره یک)

T1 : دمای فعلی و اولیه آب بر حسب درجه سانتیگراد

Time : مدت زمان گرمایش بر حسب ساعت

انواع روش‌های گرم کردن آب استخر

قطعاً حجم بالای آب استخر را نمی‌توان با دستگاه‌های کوچک مانند بخاری و یا حرارت دهنده‌های بسیار کوچک، گرم کرد. زیرا با این روش‌ها آب استخر به راحتی گرم نمی‌شود. اگر هم گرم شود سریعا گرمای خود را ازدست می‌دهد. پس باید حتما به فکر روش‌هایی مناسب و پر بازده برای گرم کردن استخر باشیم. در ادامه قصد داریم به چند روش از مهم‌ترین آنها اشاره کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟